Miejska i Powiatowa
Biblioteka Publiczna



w Nowym Dworze Mazowieckim

book
book

Dziady

Autor: Mickiewicz, Adam




II część Dziadów, chronologicznie pierwsza, powstawała w latach 1820-1821, w okresie wileńsko-kowieńskim życia Adama Mickiewicza (stąd określenie Dziady Wileńsko-Kowieńskie). Została opublikowana po raz pierwszy w II tomie Poezji. Utwór poprzedza balladowy wiersz Upiór.Akcja toczy się w Dzień Zaduszny (w nocy) w kaplicy, gdzie zebrała się grupa ludzi z pobliskiej wioski. Trwa ludowy obrzęd Dziadów, któremu

przewodniczy Guślarz. Zebrani wzywają kolejno dusze czyśćcowe, chcąc ulżyć im w cierpieniu. Na ich wezwanie przybywają trzy rodzaje duchów: lekkie, ciężkie i pośrednie.Kiedy obrzęd dobiega końca, nieoczekiwanie zjawia się jednak kolejny duch, który nie reaguje na wezwania i przekleństwa Guślarza i reszty zgromadzonych. Duch ten zmierza w stronę jednej z wieśniaczek i wskazuje na swoje zranione serce. Chłopi wyprowadzają wieśniaczkę, a widmo podąża za nimi. Zjawienie się tajemniczego ducha w pewien sposób tłumaczy wiersz Upiór dołączony do Dziadów przez Mickiewicza. Tytułowy bohater tego utworu - postać o nieokreślonym statusie egzystencjalnym - nie żyje, ale i nie umarł ostatecznie, jest duchem skazanym za grzech (samobójstwo) na karę corocznego powtarzania swego cierpienia na świecie. Cierpienie to jest związane z nieszczęśliwą miłością i życiem wśród ludzi, którzy go nie rozumieją. IVczęść Dziadów, chronologicznie druga, powstała w latach 1821-1822 i została opublikowana w II tomie Poezji. Wraz z częścią II jest nazywana Dziadami Wileńsko-Kowieńskimi. Jest to dramat o tematyce miłosnej, w którym głównym bohaterem jest nieszczęśliwy kochanek - Gustaw. Akcja utworu toczy się w dzień zaduszny między godziną dziewiątą wieczorem a północą, natomiast miejscem akcji jest dom księdza, który w przeszłości był nauczycielem głównego bohatera. Osobowość Gustawa została ukształtowana poprzez lekturę Nowej Heloizy Rousseau oraz Cierpień młodego Wertera Goethego. Utwory te uczyniły z niego indywidualistę, a nawet pchnęły go do samobójstwa. Kochanka głównego bohatera jest określana jako nadludzka dziewica, została bowiem uwznioślona i uświęcona. Jest dla niego przeznaczeniem i darem niemalże nadprzyrodzonym. Jednak od momentu poślubienia jej przez osobę bogatą i utytułowaną dla Gustawa rozpoczyna się godzina rozpaczy, przepełniona egzaltacją, miłosnym cierpieniem, udręką zazdrości. Cierpienie to zostało wyrażone językiem jak na owe czasy bardzo nowoczesnym. Ta część jest uważana przez badaczy m.in. za studium psychologiczne.Ksiądz, słuchacz historii Gustawa, jest przez niego postrzegany za uosobienie racjonalizmu, zdrowego rozsądku i konformizmu potrafi posługiwać się tylko maksymami, powiedzeniami o charakterze popularnych porzekadeł, np. Pan Bóg daje, Pan Bóg bierze!, po smutkach wesele. Z kolei nieszczęśliwy kochanek reprezentuje romantyczny spirytualizm. Trzecia, ostatnia ukończona część dramatu, została napisana wiosną 1832 roku i nazywana jest Dziadami Drezdeńskimi (wiąże się to z pobytem Mickiewicza w Dreźnie). Tekst opublikowano po raz pierwszy w 1832 roku jako IV tom Poezji (w wydaniu zbiorowym) oraz rok później w edycji osobnej. Przez badaczy ta część Dziadów jest uważana za arcydzieło polskiego dramatu romantycznego, m.in. ze względu na połączenie w jednym utworze problematyki polityczno-historycznej z metafizyczną.Charakterystyczną cechą tego dramatu jest jego nieciągłość, fragmentaryczność i otwarta, swobodna kompozycja. Żaden z licznych wątków fabularnych nie został ukończony, losy bohaterów są niedopowiedziane (z wyjątkiem Doktora, który ginie od uderzenia piorunem). Do całego cyklu nawiązuje scena IX (obrzęd tytułowych Dziadów). Mickiewicz poszukiwał nowej formy dramatu, odmiennego od konstrukcji utworów Szekspira, Calderona, Goethego czy Schillera. Entuzjastycznie przyjął pojawienie się dramatów Dittmera i Cavé pt. Les soirées de Nauilly, esquisse dramatiques et historiques (1827), w których dostrzegał nowatorstwo. Plan historyczny utworu dzieli się na dwie części: jawną (oficjalny wymiar rzeczywistości) i ukrytą (martyrologia, spiski i walka narodowowyzwoleńcza). W części jawnej (Dom wiejski pode Lwowem, Salon Warszawski, Pan Senator) poeta staje się bezlitosnym analitykiem i krytycznym obserwatorem zaprezentowanej w utworze zbiorowości. Zbiorowość ta dzieli się na "lewą" i "prawą" stronę. W części ukrytej autor zawarł swoją drezdeńską koncepcję martyrologicznej historii Polski. Jedną z cech charakterystycznych dla tej części Dziadów jest mesjanizm, polegający na eksploatowaniu paraleli pomiędzy cierpieniem Jezusa a ofiarą Polaków pozbawionych własnej państwowości i prześladowanych. Ofiara ta ma mieć, według Mickiewicza, charakter uniwersalny, stanowi bowiem powtórzenie odkupienia Chrystusa. Wyrazicielem takiej postawy w utworze jest Ks. Piotr, który posiada zdolność przewidywania przyszłości ("widzenia"). Jego przepowiednie mają charakter optymistyczny, chociaż ich treść jest bardzo nieprecyzyjna (np. liczba 44); podjęto wiele różnych prób interpretacji tych wizji. Przeciwieństwem ks. Piotra w utworze jest Konrad, którego cechuje indywidualizm, świadomość własnej wyjątkowości, a nawet duma urastająca do pychy. Źródło takiej postawy tkwi w przekonaniu, że jest wielkim poetą, dzięki czemu dysponuje wyjątkową mocą (Ja czuję nieśmiertelność, nieśmiertelność tworzę, / Cóż ty większego mogłeś zrobić - Boże?, sc. II, w. 54-55). Posiada zdolność do odczuwania bólu za cały naród polski. W tzw. Wielkiej Improwizacji podnosi bunt przeciwko Bogu, żądając od Niego władzy nad światem, aby urządzić go lepiej. Oskarża Boga w ten sposób o całe zło, a do tak gwałtownych żądań popycha Konrada odczuwanie cierpień własnego narodu (Ja i ojczyzna to jedno. / Nazywam się Milijon - bo za milijony / Kocham i cierpię katusze, w. 259-261). Żąda od Stwórcy całkowitej kontroli nad ludźmi, dlatego też marzenie o szczęściu i pokoju na Ziemi nosi cechy tyranii. Jednak Konrad nie zostaje wyraźnie w utworze potępiony. Pierwsza część Dziadów nie została ukończona ani wydana za życia artysty. Utwór powstawał prawdopodobnie na początku 1821 roku. Autorski tytuł brzmiał: Dziady. Widowisko. Po raz pierwszy do druku trafiła w wydanym w Paryżu w 1860 roku podsumowaniu ważniejszych dzieł Mickiewicza. Zawiera zbiór niepowiązanych ze sobą scen. Pierwsza część Dziadów może być traktowana jako początek lub zakończenie cyklu.W utworze pojawia się, podobnie jak w części II, postać Guślarza, opis obrzędu cmentarnego oraz Chór młodzieńców i Chór młodzieży. Część badaczy uważa, że te Chóry stanowią literacką kreację filomatów, z którymi Mickiewicz w okresie pisania utworu prowadził spór filozoficzno-światopoglądowy. Historycy literatury nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, dlaczego autor ani nie ukończył tej części Dziadów, ani nie zniszczył rękopisu. Niektórzy badacze utrzymują, że ten utwór jest ukończoną całością, złożoną z luźnych fragmentów.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:napisałAdam Mickiewicz ; oprac. Wojciech Rzehak.
Seria:Lektura
Hasła:Mickiewicz Adam (1798- 1855) - Dziady
Dramat romantyczny
Duchy
Język polski (przedmiot szkolny)
Odpowiedzialność moralna
Literatura polska
Mesjanizm
Metamorfoza postaci
Miłość
Powroty zmarłych
Spisek
Świadomość narodowa
Więżniowie
Wina (etyka)
Zabór rosyjski
Dramat romantyczny
Lektura z opracowaniem
Literatura polska
Adres wydawniczy:Kraków : Greg, 2003.
Opis fizyczny:290 stron ; 20 cm.
Uwagi:Wydanie z opracowaniem. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Dramat. Publikacje dydaktyczne.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Literaturoznawstwo
Powstanie dzieła:1832- r.
Twórcy:Rzehak, Wojciech. Opracowanie

Przeznaczenie:Dla ogółu dorosłych czytelników
Odbiorcy:Gimnazja. Szkoły ponadgimnazjalne.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz

Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Wyp. dla Dorosłych
ul. Paderewskiego 22

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 97308
Dostępność: wymagane wcześniejsze uzgodnienie terminu wypożyczenia

schowekzamów

Wyp. dla Dorosłych
ul. Paderewskiego 22

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 97310
Pozycja wypożyczona

Przetrzymana przez: 002478
termin minął: 2023-10-23
schowekrezerwuj
więcej

Wyp. dla Dorosłych
ul. Paderewskiego 22

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 97311
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Wyp. dla Dorosłych
ul. Paderewskiego 22

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 97312
Pozycja wypożyczona

Przetrzymana przez: 011259
termin minął: 2023-12-06
schowek
więcej

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 23535
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 23536
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 23537
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 23538
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 23539
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 26598
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 26599
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: 821-2
Numer inw.: 26600
Dostępność: wypożyczana na 30 dni

schowekzamów

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: PD
Numer inw.: 12640
Pozycja wypożyczona

Przetrzymana przez: 010796
termin minął: 2019-10-07
schowek
więcej

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: PD
Numer inw.: 12641
Pozycja niedostępna

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: PD
Numer inw.: 12642
Pozycja niedostępna

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: PD
Numer inw.: 12643
Pozycja niedostępna

Filia 2  Osiedle Mł.
ul. Wojska Polskiego 37

Sygnatura: PD
Numer inw.: 12644
Pozycja niedostępna



Inne wydania tej pozycji w zbiorach biblioteki:

bookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbook



Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

bookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbookbook


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.