Chociaż Maja jest już dużą dziewczynką, nie wie, kim był Fryderyk Chopin. Dzięki babci-pianistce poznaje jego życie i muzykę, którą zachwycił świat. Razem odwiedzają Łazienki, Żelazową Wolę, podróżują po Europie - to nic, że dyliżansem zbudowanym w dużym pokoju.
Mai coraz lepiej idą fortepianowe wprawki - jest pewna, ze wkrótce zagra z babcią mazurka czy poloneza Chopina na cztery ręce!
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Anna Czerwińska-Rydel ; ilustracje Magdalena Pilch.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Tęsknił, uwodził, porzucał. Czy geniusz potrafi kochać?Fryderyk Chopin - blady, chudy, z charakterystycznym nosem, ale ma w sobie coś, co sprawia, że kobiety nie mogą mu się oprzeć. Skandalizująca George Sand, uwodzicielska Maria Wodzińska, młodziutka śpiewaczka Konstancja Gładkowska i bogata Jane Stirling. Każda szaleńczo w nim zakochana. Każda oddałaby za niego serce.To dla niego sprzątałam i prałam, chodziłam na pola po kwiaty ślazu i macierzankę, to dla niego przygotowywałam napary i poiłam go nimi, znosząc jego narzekania i wymówki.George SandKocham go za te ułomności i słabości, za upadki, za niezręczności, za - rzadką, ale jednak - nieczułość.Jane StirlingTaką samą wstążkę jemu dałam, kiedy wyjeżdżał. Ale o tej wstążce mniej się opowiada niż o listach od innej. Z tamtą miał się żenić.Konstancja GładkowskaWyszłam za hrabiego. A Fryderyk? On się jedynie oświadczył, tęsknił, został odrzucony i cierpiał. Wstyd przyznać, ale nawet mi się trochę śmiać chciało.
UWAGI:
Bibliografia na stronach 460-462. Oznaczenia odpowiedzialności: Magda Knedler.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Bohater opowiada o swoim dzieciństwie, kochających rodzicach, o domu, który rozbrzmiewał muzyką, o pierwszych swoich kontaktach z klawiaturą, o występach przed warszawską publicznością, a wszystko to odnosi do historii Polski, która przecież wówczas nie istniała na mapie. I dalej płynie opowieść o komponowaniu, studiach, o koncertach, podróżach, które miały pozwolić mu na rozwijanie talentu.Ale widzimy nie tylko genialnego pianistę i kompozytora, który cały czas szuka swojej drogi. Poznajemy też człowieka, który kocha, a potem cierpi z miłości. Zdaje się, że słyszymy słowa, ale i piękną muzykę. A portrety Chopina, rysunki Warszawy, sal koncertowych, dworów dopełniają obrazu.Książka ma też wartości edukacyjne, jako że na końcu zamieszczone jest kalendarium, które obejmuje fakty z życia Chopina oraz ważniejsze wydarzenia historyczne czy kulturalne.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: [Aleksandra Zgorzelska, Józef Wilkoń].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępne są 4 egzemplarze. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka polskiego historyka Piotra Witta zawiera nowe, historycznie potwierdzone fakty z życia Fryderyka Chopina."Błyskotliwy sukces dzieli życie Chopina we Francji na dwa, odmienne okresy. Późniejszy znamy dobrze. Od kiedy stał się bogaty i sławny, jego występy publiczne były zapowiadane na afiszach, relacjonowane i komentowane przez prasę; każdy gest, każde słowo odnotowywane przez uczniów, pamiętnikarzy, diarystów. W odróżnieniu od niego pierwsze paryskie miesiące geniusza pozostają nieznane. Co robił, gdzie mieszkał, jak żył? Zamiast faktów powtarza się kilka legend notorycznie fałszywych. Biedni nie mają historii. A przecież okres przed triumfem zasługuje na lepsze poznanie: w ciągu tych miesięcy nieudany kandydat na pianistę koncertowego przedzierzgnął się w najdroższego profesora fortepianu; kompozytor utworów przeznaczonych do wykonywania w wielkich salach w autora genialnych etiud, preludiów, nokturnów, granych w czołowych salonach Paryża."
UWAGI:
Bibliogr. s. 297-303. Indeks. Streszcz. w wielu jęz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zaskakujące tajemnice życia Fryderyka Chopina, wśród nich tak podstawowe, jak kłopoty z ustaleniem daty jego narodzin czy diagnoza choroby, na którą zmarł. Obraz Chopina, jaki wyłania się z kart książki, zaprzecza ugruntowanym stereotypom. To nie geniusz żyjący w wyidealizowanym świecie romantycznych natchnień i wysublimowanych uczuć, tylko człowiek z krwi i kości: zaradny, konkretny, mocno stąpający po ziemi, wręcz menadżer własnego sukcesu. Oglądamy wnętrza gustownych mieszkań artysty, poznajemy gatunki kwiatów, którymi lubił się otaczać, podziwiamy jego wytworną, starannie dobieraną garderobę. Zaglądamy do obfitej korespondencji kompozytora, odnajdując w niej zaskakujące błędy ortograficzne. Śledzimy starania artysty o to, "aby nabrać ciała w łydkach". Poznajemy jego fascynacje, i to nie tylko kobietami, także... pasztetem sztrasburskim. Dowiadujemy się ile zarabiał, gdzie mieszkał, na co wydawał swoje niebotyczne honoraria. To tylko wybrane motywy tych interesujących szkiców rozświetlających różnorodne szczegóły codziennego życia wielkiego artysty.
UWAGI:
Bibliogr. s. 214-218.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni