Kazimierz Kutz ostatnie lata życia poświęcił na pisanie autobiografii - wiedząc, że pozostał jedynym świadkiem, który może pewne historie opowiedzieć. Odkrywa w niej swoje tajemnice, kreśli (nierzadko złośliwe) portrety kolegów filmowców, smakowicie plotkuje o szalonych wyjazdach do Wenecji w towarzystwie Elżbiety Czyżewskiej, o tym, jak na planie "Soli ziemi czarnej" plemię lokalnych statystów próbowało krzepić go denaturatem, jak zainspirował Jeremiego Przyborę do napisania słynnej piosenki. Książka Kutza, pełna fascynujących wspomnień o początkach łódzkiej Szkoły Filmowej, pierwszych głośnych filmach zrealizowanych przez jej absolwentów i grach toczonych z władzą, jest także historią polskiej kinematografii. Opowiedzianą niepowtarzalnym językiem, z perspektywy bardzo prywatnej, obfitującą w skandale, pikantne anegdoty zza kulis i malownicze ekscesy obyczajowe. Reżyser z autoironią i odwagą podsumowuje ponad pięćdziesiąt lat swojej pracy twórczej, opowiada, jak wyrwał się ze "śląskiego chomąta" by zostać twórcą filmowego mitu ukochanego Śląska, jaką cenę płacił za swoje wybory i co dawało mu siłę w podążaniu własną artystyczną drogą.
UWAGI:
Oznaczenia odpowiedzialności: Kazimierz Kutz ; współpraca Robert Siewiorek.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
NOWE, UZUPEŁNIONE WYDANIE BIOGRAFII KAZIMIERZA KUTZA
"Cały ten Kutz" Aleksandry Klich to znakomita biografia, napisana na szybkim oddechu, równie dziarsko, jak żył i tworzył jej bohater. Wyszedłszy z szopienickiego familoka, w łódzkiej filmówce "zapieprzał potwornie" (on sam ujmował to jeszcze dosadniej), żeby przetrwać i nadrobić dystans dzielący go od kolegów. Utalentowany i odważny, dzięki zakorzenieniu w śląskiej kulturze i wartościach stworzył filmy oryginalne, stanowiące w polskim kinie zjawisko absolutnie nowe. Jako artysta i polityk prowokował swoją bezkompromisowością, ciętym językiem, jakim rozprawiał się z oponentami. Całe życie walczył o ukochany Śląsk, którego obraz zamienił w mit, ale równie mocno angażował się w sprawy Polski, atakując narodowy szowinizm, ksenofobię, populistyczne zaczadzenie, ciągoty do państwa wyznaniowego.
Aleksandra Klich pokazuje nam Kutza, jakiego nie znamy. Nowe wydanie zostało poszerzone o wydarzenia z ostatnich lat życia reżysera.
UWAGI:
Kalendarium Kazimierza Kutza na stronach 369-384. Bibliografia na stronach 385-394. Indeks. Oznaczenia odpowiedzialności: Aleksandra Klich.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Pierwsza tak szczera rozmowa z popularnym aktorem i reżyserem, naszpikowana słodko-gorzkimi refleksjami i błyskotliwymi puentami. Lubaszenko wraca nie tylko do swoich największych życiowych i zawodowych sukcesów, ale rozlicza się też z porażkami. Opowiada o trudnej walce z depresją, otyłością i alkoholizmem, wspomina dawne miłości i nawiązuje do nie zawsze łatwych relacji z ojcem, aktorem Edwardem Lindem-Lubaszenką. Panorama polskiego kina ostatnich lat, barwne towarzyskie anegdoty przeplatane wnikliwymi życiowymi i filmowymi obserwacjami, bohater tego wywiadu cierpi bowiem na potrzebę dygresji.
UWAGI:
Dorobek artystyczny s. 325-334.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Autobiografia Izabelli Cywińskiej, wybitnej reżyserki teatralnej i filmowej, twórczyni m.in. legendarnego serialu "Boża podszewka", ministra kultury w rządzie Tadeusza Mazowieckiego. Dziewczynka z pałacu, po wojnie traci, wraz z rodziną wszystko. Zaczyna życie od nowa, oswaja groźną rzeczywistość, żeby ostatecznie znaleźć nowe dla siebie miejsc w wymarzonym świecie teatru. Porywająca opowieść o miłości, sztuce i polityce.
Zgodnie z zapowiedzią, kolejną pozycję z cyklu o elitach PRL poświęciłem gwiazdom kina tej epoki. I chociaż zawsze mam problem z doborem bohaterów do poszczególnych książek tej serii, to tym razem stanąłem przed zadaniem trudniejszym niż zwykle. Polska kinematografia osiągnęła bowiem w tamtym okresie bardzo wysoki, światowy poziom, a talenty wielu reżyserów i aktorów rozbłysły pełnym blaskiem. Powszechnym uznaniem cieszyli się również operatorzy oraz kompozytorzy muzyki filmowej i gdybym chciał uwzględnić chociaż część najważniejszych postaci kinematografii, książka ta musiałąby mieć kilka razy większą objętość. [fragment tekstu]